Poskytovatel:
Fondy EHP a TA ČR
Rok:
2024
Kategorie:

 

Projektová studie shromáždí počáteční údaje, zejména z neelektrifikovaných tratí, kde je provozována naftová souprava. Prostřednictvím metodiky a softwaru vyvinutého norským výzkumným institutem SINTEF bude provedena technickoekonomická analýza vybraných regionálních tratí a porovnání jednotlivých pohonů vlaků (nafta, baterie, vodík a hybrid). Výsledky umožní identifikovat preferované oblasti s příznivými technologickými, ekonomickými a environmentálními předpoklady pro nasazení vodíkových vlaků, které v budoucnu mohou nahradit dieselové soupravy. Konec projektu je plánován na jaro roku 2024.

Projekt je založen na bilaterální spolupráci mezi českým konsorciem a společností SINTEF. České konsorcium shromažďuje a zpracovává místní data, SINTEF tato data bude využívat pro simulaci a výpočet technickoekonomických analýz. Z této spolupráce budou partneři těžit podklady pro konkurenceschopné zavádění technologií s nízkými emisemi uhlíku v oblasti vlakové dopravy.

Aktuální informace:

21. 3. 2024

Workshop k projektu v rámci konference Hydrogen Days 2024

Během workshopu byly představeny předběžné výsledky projektu v rámci těchto prezentací:

  • Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích - RegioHyt. Metodika výběru tratí a vstupní údaje pro technicko-ekonomickou analýzu - (Marek Pětioký (Výzkumný Ústav Železniční, a.s., CZ) a Jan Perůtka (Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.)
  • Vlaky s nulovými emisemi na neelektrifikovaných českých železnicících - Federico Zenith (SINTEF Digital, NO)
  • RegioHyt - Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích: Interpretace výsledků analýzy - Lukáš Polák (ÚJV Řež, a. s., CZ)
  • Predikce výroby vodíku elektrolýzou vody poháněné obnovitelnými zdroji pro vodíkovou mobilitu Karel Denk (VŠCHT, CZ)

V rámci přípravy tématu poskytl Lukáš Polák také rozhovor pro  Hytep: Rozhovor s Lukášem Polákem z ÚJV ŘEŽ k projektu Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích (RegioHyt) - Česká vodíková technologická platforma (hytep.cz)

27. 11. 2023

Seminář k výzkumnému projektu TO01000324 Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích v Ústí nad Labem

Semináře v Inovačním centru v Ústí nad Labem se zúčastnilo více než 50 odborníků z oblasti vodíkových technologií, zástupci státní správy a také médií.  Úvodní příspěvek Jana Perůtky z Centra dopravního výzkumu, v. v. i. se zabýval metodikou výběru tratí / linek železnic. Následovala prezentace Martina Paidara z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze na téma Výroba vodíku v ČR a její uhlíková stopa. Lukáš Polák z ÚJV Řež představil technicko-ekonomické hodnocení jednotlivých linek a také závěry pro studii proveditelnosti. Závěrečné slovo měl Karel Tichý z Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje, který hovořil o praktických krocích k rozvoji využití vodíku v Ústeckém kraji na příkladech rozpracovaných projektů. Po všech prezentacích následovala odborná diskuse s účastníky.

25. 4. 2023

Otevřený workshop k výzkumnému projektu TO01000324 Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích

V rámci projektu se v úterý 25. dubna 2023 v norském Lillestrømu konal, v pořadí druhý, workshop s názvem „Workshop on hydrogen and zero-emission trains“. Za účasti zástupců českých a norských řešitelů projektu proběhla prezentace a vyhodnocení dosavadních výsledků. Prezentovány byly například odlišné podmínky produkce vodíku v Česku a Norsku, došlo i na porovnání profilu a charakteru železniční sítě obou zemí. Program workshopu soustředil pozornost také na zvýšení povědomí o možnostech využití vodíku v bezemisní železniční dopravě s cílem iniciovat tím diskusi mezi výzkumnými, státními a soukromými institucemi. Kromě organizací participujících na projektu, se jednání účastnili i zástupci společností Ballard a Maintech. Společnost Ballard  je jedním z největších dodavatelů vodíkových palivových článků na světě, společnost Maintech se zaměřuje na produkci bezemisního vodíku v Norsku.

6. 4. 2022

Kontrolní den k výzkumnému projektu TO01000324 Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích

Dne 6. dubna 2022 proběhl kontrolní den a technické jednání k výzkumnému projektu TO01000324 Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích. Setkání se účastnili zástupci ÚJV Řež, VÚŽ, VŠCHT, HYTEP a norského partnera společnosti SINTEF. Nad rámec řešitelského týmu byli přítomni i zástupci Centra dopravního výzkumu a Správy železnic. V rámci setkání byly diskutovány probíhající práce ve smyslu výběru tratí vhodných pro potenciální nasazení vodíkových vlaků a sběru dat pro následné technickoekonomické posouzení. Diskutovány byly i stávající a plánované zdroje vodíku v ČR. Po technickém jednání se měli možnost všichni účastníci seznámit s vodíkovým hospodářstvím v ÚJV i dalšími výzkumnými projekty.

10. 11. 2021
Pozvánka na prezenční seminář "Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích" - 10. 11. 2021 od 11:00 hodin 

Ve středu 10. listopadu 2021 se v Konferenčním centru ÚJV Řež konal prezenční workshop pořádaný HYTEP – Českou vodíkovou platformou. Workshop se uskutečnil v rámci projektu TA ČR TO01000324 „Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích“, který je financován z fondů EHP. V rámci workshopu byl představen předběžný přístup a směřování projektu všem zúčastněným stranám, a to se záměrem získání zpětné vazby.

Workshop byl hojně navštíven odborníky na železniční dopravu a vědeckými pracovníky, přičemž záštitu mu poskytl Ing. Aleš Doucek, Ph.D., který se také ujal úvodního slova. Po něm se svou prezentací vystoupil doc. Ing. Martin Paidar, Ph.D. z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, který představil výrobu vodíku a její uhlíkovou stopu v ČR. Na něj navázal Ing. Marek Pětioký, Ph.D. z Výzkumného ústavu železničního se svým vystoupením ohledně způsobu výběru tratí zvolených pro simulaci. Celý workshop pak svým vystoupením zakončil Ing. Lukáš Polák z ÚJV Řež, který se věnoval tématu metodologie simulace a jejím očekávaným výsledkům. Mezi jednotlivými bloky workshopu byl dán účastníkům prostor pro dotazy a doplnění diskutovaného tématu, v přestávkách tak probíhala živá diskuse. Mezi pozvanými účastníky byli zástupci z řad ÚJV Řež, České vodíkové platformy, Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, Českého vysokého učení technického v Praze, Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava, Výzkumného ústavu železničního, Správy železnic, Centra dopravního výzkumu, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva životního prostředí, Ministerstva dopravy, Moravskoslezského kraje, Moravskoslezského energetického centra, Státního fondu životního prostředí a společností Linde, DEVINN a Alstom. Závěrem lze shrnout, že workshop proběhl k plné spokojenosti pořádajících i všech účastníků. 

Jednotlivé prezentace z tohoto semináře naleznete níže v sekci "Ke stažení".

 

 

 

 

www.ujv.cz

www.sintef.no

www.hytep.cz

www.vscht.cz

www.cdvuz.cz

 

Projekt Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích (TO01000324) byl podpořen částkou 545 598 € z Islandu, Lichtenštejnska a Norska z Fondů EHP a Technologické agentury ČR v rámci Programu KAPPA.

www.eeagrants.org

 

 

Kontaktní osoba – Ing. Lukáš Polák

Další informace o projektu najdete zde.

Workshop k projektu v rámci konference Hydrogen Days 2024 – 21. března 2024
Workshop k projektu v rámci konference Hydrogen Days 2024 – 21. března 2024
Kontrolní den a technické jednání – 6. dubna 2022
Kontrolní den a technické jednání – 6. dubna 2022
Prezenční workshop pořádaný HYTEP – 10. listopadu 2021
Prezenční workshop pořádaný HYTEP – 10. listopadu 2021
Prezenční workshop pořádaný HYTEP – 10. listopadu 2021