Konference Institutu pro veřejnou diskusi (IVD), mezi něž přijal pozvání ministr průmyslu Jan Mládek a zástupci předních českých společností z tohoto odvětví., 30. června 2016

Český energetický průmysl dnes intenzivně hledá nové uplatnění na zahraničních trzích. Soupeřem je silná globální konkurence, kterou dnes představují především asijští dodavatelé energetických celků s velmi agresivní cenovou politikou. Možná cesty řešení pro české firmy hledali účastníci konference Institutu pro veřejnou diskusi (IVD), mezi něž přijal pozvání ministr průmyslu Jan Mládek a zástupci předních českých společností z tohoto odvětví. Diskusní blok vedl Ing. Karel Bíža, člen představenstva naší společnosti.

Účastníci se shodli na tom, že Česká republika má bezesporu velmi silné know-how a rozsáhlé výrobní kapacity v oblasti tradičního energetického průmyslu. V tuzemské energetice ovšem nezadržitelně končí štědré období, kdy se investovaly desítky miliard korun do modernizací uhelných, jaderných a vodních elektráren. Vyvstává proto otázka: Podaří se českým firmám nyní více uspět na zahraničních trzích? Většina přítomných se domnívala, že šance na úspěch tady rozhodně je.

Mezi trhy, které dnes představují příležitosti pro tradiční energetiku, patří zejména země Jihovýchodní Asie, například Indonésie, a dále Írán, Turecko, Afrika, Jižní Amerika či Rusko. Podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka panuje politická shoda nad tím, že je potřeba české firmy v hledání příležitostí na nových trzích podporovat. „Začali jsme organizovat úzce specializované podnikatelské mise do zahraničí, a pokud bude zájem, podpoříme i oblast energetiky," poznamenal ministr a dodal: „Jsem potěšen, že vznikla Aliance české energetiky, která sdružuje firmy zaměřené na jádro. Tyto firmy by se měly podílet na dodávkách jaderných elektráren ve třetích zemích." Podle ministra zatím projevily vůli spolupracovat s aliancí ruský Rosatom a korejská KEPCO.

Český energetický průmysl má ve světě stále vynikající pověst, dokáže nabídnout „západní" kvalitu za „východní" cenu, která ale není tak nízká, jakou dokáží nabídnout asijští výrobci zejména z Číny. S tím se potýká i Škoda Praha, zakládající člen České energetické aliance. „Odmítáme přistoupit na agresivní cenovou politiku. Asijského výrobce cenou neporazíte. Řešením je nabídka nových produktů, zejména konzultačních činností, a vstup na nová teritoria. Ve světě je mnoho příležitostí naše výborné zkušenosti prodat,"poznamenal místopředseda představenstva Škody Praha Martin Pohlodek.

Jak poznamenal Karel Bíža, konkurenční asijské firmy své elektrárny kombinují s technologiemi z USA a Evropy, takže i zde je možnost prosadit se v rámci dodavatelského řetězce českými subdodávkami. Podle Karla Bíži, by ale měl mít český energetický průmysl větší ambice, než dělat jen subdodávky. „Jsme historicky silně průmyslový stát s poměrně dobrým postavením i ve výzkumu. Co kdybychom přestali přemýšlet, že budeme dělat subdodavatele technologií, které u nás nejsou, ale začali dodávat vlastní technologie, které sami vyvineme. Například malý jaderný blok generace 4,"říká Bíža.

Podle generálního ředitele EGAP Jana Procházky je trendem mezi českými exportéry podílet se pouze na subdodávkách a stavbu celé elektrárny nechat na dodavatelích z velkých zemí. „Momentálně pracuje EGAP na několika obchodních případech, například dodávce turbíny firmy Doosan Škoda Power do Indonésie, technologiích dalších českých firem pro vodní elektrárny v Kazachstánu a Bolívii, nebo stavbě elektrárny Pljevlja v Černé Hoře Škodou Praha," sdělil Procházka.

Podle viceprezidenta Hospodářské komory ČR Bořivoje Mynáře patří Česká republika se svými produkty k nejlepším na světě, chybí ale propagace.„Naprostý nedostatek máme v oblasti promotion. Vláda se snaží přesvědčit velké zahraniční dodavatele, aby využili české podniky pro subdodávky, my ale hlavně potřebujeme, aby stát odstraňoval hendikepy," upozornil viceprezident komory. 

Diskusní cyklus Energetická bezpečnost ČR pořádá Institut pro veřejnou diskusi (IVD) ve spolupráci s týdeníkem Ekonom a Hospodářskými novinami. Partnery diskusního setkání jsou Skupina ČEZ, ÚJV ŘEŽ a Svaz průmyslu a dopravy ČR. Odborným partnerem je ČVUT a záštitu poskytlo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

Další aktuality